Καλέστε με στο SKYPE

Γ. Παπανδρέου 17 - Ηράκλειο, t: 2811 113681 - 6946253300

Μυλωνογιάννη 23 - Χανιά , t: 2821 1117046974394497

Πώς μπορώ να αντιμετωπίσω τις αυτοκτονικές τάσεις; Αίτια και σημάδια

ΑΙΤΙΟΛΟΓΙΑ ΤΗΣ ΑΥΤΟΚΤΟΝΙΑΣ

Ο κυριότερος παράγοντας κινδύνου είναι η ύπαρξη της προηγούμενης αυτοκτονίας.

 

  • ψυχιατρική πάθηση (κατάθλιψη, σχιζοφρένεια, διπολική διαταραχή κ.τ.λ.)
  • απόπειρες αυτοκαταστροφικής διάθεσης και πράξης από πρόσωπα του στενού οικογενειακού κύκλου
  • χρήση ουσιών και εξάρτηση
  • απώλεια η θάνατος αγαπημένου προσώπου, διαζύγιο, ασθένεια
  • κοινωνικά και οικονοµικά προβλήματα

ΠΡΟΕΙ∆ΟΠΟΙΗΤΙΚΑ ΣΗΜΕΙΑ ΓΙΑ ΜΙΑ ΑΠΟΠΕΙΡΑ ΑΥΤΟΚΤΟΝΙΑΣ

  • μειωμένη διάθεση για δραστηριότητες που δημιουργούν ευχαρίστηση
  • αλλαγές στις διατροφικές συνήθειες
  • προβλήματα και ανησυχία κατά την διάρκεια ύπνου
  • μειωμένη διάθεση και παραμέληση της προσωπικής εµφάνισης, υγιεινής
  • αλλαγές της προσωπικότητας/κοινωνική απομόνωση από τα άλλα άτομα: μειωμένη διάθεση του ατόμου να μιλά με άλλους, περισσότερο χρόνο να μένει μόνος/η.
  • ασυνήθιστες αλλαγές στην συμπεριφορά/ ριψοκίνδυνες συμπεριφορές, όπως η υπερβολική ταχύτητα, το σεξ χωρίς προφύλαξη, επιθετικές πράξεις, αντιδραστική συµπεριφορά ή ακόµη φυγή από το σπίτι
  • μείωση ενδιαφέροντος για την σχολική ή επαγγελµατική εργασία
  • κατάχρηση ναρκωτικών ουσιών και αλκοόλ
  • αναφορά σε ποιήματα ,δοκίµια , ζωγραφιές ή σχέδια που αναφέρονται στο θάνατο και διάφορες απειλές αυτοκτονίας
  • επίμονες ιδέες για το θάνατο. Παρουσιάζει σηµεία ψύχωσης, για παράδειγµα: ψευδαισθήσεις, φαντασιώσεις, περίεργες σκέψεις.
  • χάρισμα αγαπημένων αντικειμένων σε πρόσωπα που νιώθει ασφάλεια και εμπνέουν εμπιστοσύνη

ΧΡΗΣΙΜΕΣ ΣΥΜΒΟΥΛΕΣ ΓΙΑ ΤΟΝ ΑΥΤΟΚΤΟΝΙΚΟ ΙΔΕΑΣΜΟ

  • ενθάρρυνση και προτροπή για θετικά βήματα προόδου στον τρόπο ζωής του ατόμου, όπως υγιεινή διατροφή, περισσότερο ύπνο, διάθεση για επαγγελματικές δραστηριότητες.
  • παρότρυνση και ενθάρρυνση για αθλητικές/ψυχαγωγικές δραστηριότητες. Η σωματική άσκηση είναι εξαιρετικά σημαντική, δεδομένου ότι απελευθερώνει ενδορφίνες, ανακουφίζει από το στρες, και προωθεί την συναισθηματική ευεξία
  • απομάκρυνση και αποφυγή από το χώρο όπου υπάρχουν πιθανά μέσα αυτοκτονίας, όπως μαχαίρια, χάπια, ξυραφάκια, όπλα ή οτιδήποτε άλλο αντικείμενο που είναι αιχμηρό και μπορεί να προκαλέσει κίνδυνο
  • αν η διάγνωση του ατόμου αναφέρει κατάθλιψη και το άτομο κινδυνεύει να βλάψει τους άλλους ή τον εαυτό του (πχ είτε επίμονες σκέψεις αυτοκτονίας όπου σκέφτεται να τις πραγματοποιήσει είτε άρνηση φροντίδας του εαυτού του) και αρνείται τη θεραπεία, ίσως κριθεί αναγκαία η επίσκεψη σε κάποιον ειδικό ψυχικής υγείας ή υποχρεωτική νοσηλεία σε κάποιο νοσοκομείο
  • η οικογένεια και οι φίλοι αποτελούν τα σημαντικότερα πρόσωπα του υποστηρικτικού περιβάλλοντος του ατόμου που σκέφτεται να αυτοτραυματιστεί. Για αυτό το λόγο είναι αρκετά χρήσιμο να ακολουθήσουν τα παρακάτω βήματα:
  1. πρέπει να λάβουμε στα σοβαρά την πρόθεση του ατόμου όταν μιλάει για αυτοκτονία και ειδικότερα όταν το άτομο πάσχει από κατάθλιψη. Όταν κάποιος λέει ότι θα κάνει απόπειρα αυτοκτονίας, μπορεί να μην επιχειρήσει πάντα να την πραγματοποιήσει, αλλά να είναι σε φάση προετοιμασίας και σχεδίου, πως και με ποιον τρόπο θα επιτύχει. Στην ουσία είναι μια κατακραυγή προς τους άλλους για βοήθεια και κατανόηση
  2. παραμένουμε πολλές ώρες ενεργά κοντά του. Μην λέτε, «Τηλεφώνησέ μου αν χρειαστείς κάτι» είναι πολύ αόριστο. Μην περιμένετε το άτομο να σας τηλεφωνήσει ή και να ανταπαντήσει τις κλήσεις σας, άν έχει καταστρώσει κάποιο σχέδιο
  3. όταν το άτομο δυσκολεύεται να εκφράσει τι σκέφτεται να κάνει, σημαντικό είναι να τον ρωτήσουμε και να είμαστε ευθείς πχ: σκέφτεσαι ότι θέλεις να πεθάνεις; ή σκέφτεσαι ότι θέλεις να βλάψεις τον εαυτό σου; ή πώς και πότε θα το κάνεις; Με αυτό τον τρόπο δεν του δίνουμε ιδέες, αντιθέτως του δίνουμε μια ευκαιρία να μιλήσει, κι αν πράγματι σκέφτεται να αυτοκτονήσει, θα μπορέσει να μιλήσει για τον πόνο και την αρνητικότητα που τροφοδοτεί αυτές τις σκέψεις. Έτσι, δείχνοντας την ανησυχία μας, ίσως μειωθεί ο κίνδυνος απόπειρας και προετοιμαζόμαστε για την κατάσταση με την απαραίτητη ψυχολογική υποστήριξη
  4. αν θεωρούμε ότι υπάρχει άμεσος κίνδυνος αυτοκτονίας, κάνουμε ότι είναι απαραίτητο, ακόμα κι αν χρειαστεί να καλέσουμε την αστυνομία ή βοήθεια ειδικού, όσο κι αν αντιστέκεται το άτομο.
  5. συνεχίζουμε το ενδιαφέρον μας και την υποστήριξή μας για πολύ χρόνο. Ακόμη και εάν η κρίση έχει περάσει, μένουμε σε επαφή με το πρόσωπο, ελέγχοντας περιοδικά την κατάσταση του. Η υποστήριξή μας είναι ζωτικής σημασίας για να εξασφαλιστεί ότι ο φίλος μας ή ο αγαπημένος μας παραμένει σε μια σταθερή και ήσυχη κατάσταση.

Καργάκης Εμμανουήλ

Ο Καργάκης Εμμανουήλ και οι συνεργάτες του εργάζονται στα γραφεία τους σε Ηράκλειο & Χανιά Κρήτης, παρέχοντας Γνωστική Συμπεριφορική  Ψυχοθεραπεία και Συμβουλευτική εφήβων και ενηλίκων. 

 

Επικοινωνία

Γ. Παπανδρέου 17, Ηράκλειο
    2811113681, 6946253300
 
Μυλωνογιάννη 23, Χανιά
    2821111704, 6974394497

Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.

9.00 am to 9.00 pm

Lat: 35.331749 | Long: 25.138443

banner